ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ Π. ΚΑΒΑΦΗΣ: ΑΓΕ, Ω ΒΑΣΙΛΕΥ ΛΑΚΕΔΑΙΜΟΝΙΩΝ

9

Δεν καταδέχονταν η Κρατησίκλεια
ο κόσμος να την δει να κλαίει και να θρηνεί·
και μεγαλοπρεπής εβάδιζε και σιωπηλή.
Τίποτε δεν απόδειχνε η ατάραχη μορφή της
απ’ τον καϋμό και τα τυράννια της.
Μα όσο και νάναι μια στιγμή δεν βάσταξε·
και πριν στο άθλιο πλοίο μπει να πάει στην Aλεξάνδρεια,
πήρε τον υιό της στον ναό του Ποσειδώνος,
και μόνοι σαν βρεθήκαν τον αγκάλιασε
και τον ασπάζονταν, «διαλγούντα», λέγει
ο Πλούταρχος, «και συντεταραγμένον».
Όμως ο δυνατός της χαρακτήρ επάσχισε·
και συνελθούσα η θαυμασία γυναίκα
είπε στον Κλεομένη «Άγε, ω βασιλεύ
Λακεδαιμονίων, όπως, επάν έξω
γενώμεθα, μηδείς ίδη δακρύοντας
ημάς μηδέ ανάξιόν τι της Σπάρτης
ποιούντας. Τούτο γαρ εφ’ ημίν μόνον·
αι τύχαι δε, όπως αν ο δαίμων διδώ, πάρεισι.»

Και μες στο πλοίο μπήκε, πηαίνοντας προς το «διδώ».

[1929]


 

 

Ιστορικό πλαίσιο

Στην πόλη των Λακεδαιμονίων, ο βασιλιάς Κλεομένης Γ΄ είχε ανακινήσει και πάλι -όπως παλαιότερα ο Άγις- το πρόβλημα του αναδασμού της γης. Στην πραγματικότητα μια βαθιά κοινωνική μεταρρύθμιση είχε γίνει πια αναπόφευκτη για τη Σπάρτη. Οι σοβαρές απώλειες σε γόνιμα εδάφη  και η έντονη μείωση των ελεύθερων πολιτών της λακωνικής πολιτείας- στα 479 π.Χ. ο αριθμός τους έφτανε τις 8000, ενώ στα μέσα του 3ου αιώνα δεν ξεπερνούσε τους 700, και από αυτούς περίπου μόνο εκατό διέθεταν έγγειο ιδιοκτησία και είχαν κατά συνέπεια τη δυνατότητα να ασκούν τα πολιτικά τους δικαιώματα- οπότε μια γενναία μεταρρύθμιση των πραγμάτων κρινόταν ως αναγκαία. Ο βασιλιάς Κλεομένης είχε σαφή συνείδηση, ότι τα μεταρρυθμιστικά του σχέδια θα προσέκρουαν στη σφοδρή αντίθεση των εφόρων. Έτσι δεν του απέμενε παρά μόνο το πραξικόπημα. Το 227 π.Χ. έβαλε και σκότωσαν όλους τους εφόρους, κατήργησε την αρχή τους, η οποία δεν περιλαμβανόταν στη λυκούργειο νομοθεσία και εξόρισε 80 από τους πιο διακεκριμένους Σπαρτιάτες μεγαλογαιοκτήμονες. Η επαναφορά του παλαιού καθεστώτος που αντιπροσωπευόταν από τους νόμους του Λυκούργου και η αναβίωση της σπαρτιάτικης πολεμικής ζωής είχαν απώτερο σκοπό την αύξηση της μαχητικής δυνάμεως του κράτους∙ η εφαρμογή δε του εσω-πολιτικού προγράμματος ήταν η προϋπόθεση για τη δραστηριοποίηση της εξωτερικής σπαρτιατικής πολιτικής.

Για να ανακόψει την νικηφόρα πορεία του Κλεομένη Γ’, ο Σικυώνιος Άρατος -στρατηγός της Αχαϊκής Συμπολιτείας από το 245 π.Χ.- έκανε, μια μεγάλη στροφή στην εξωτερική πολιτική του. Με τίμημα την επιστροφή της Κορίνθου, που είχε καταληφθεί εν τω μεταξύ από τον Κλεομένη, στους Μακεδόνες, έκλεισε, μιαν επίσημη συνθήκη με τον Αντίγονο Δώσωνα (225 π.Χ.).

Κατά τον αγώνα του εναντίον του Κλεομένους Γ΄, ο Αντίγονος Δώσων σημείωσε επιτυχίες. Η Τεγέα, ο Ορχομενός, η Μαντίνεια περιήλθαν σε αυτόν (223 π.Χ.). Ο αγώνας για την ηγεμονία στην Πελοπόννησο κρίθηκε με τη μάχη της Σελλασίας (καλοκαίρι του 222). Κατ’ αυτήν νικήθηκαν οι υπό τον Κλεομένη Σπαρτιάτες από τους Μακεδόνες και τους συμμάχους τους. Ο βασιλιάς Αντίγονος μπήκε σαν νικητής στην Σπάρτη, της οποίας το έδαφος πατήθηκε για πρώτη φορά στην μακραίωνη ιστορία της από έναν κατακτητή. Ο Κλεομένης διεφυγε στην Αίγυπτο και οι μεταρρυθμίσεις του παραμερίστηκαν.

CLEOM

Σκέψεις

Ο Καβάφης δίνει ένα εξαίρετο ποίημα πολιτικής, επανερχόμενος στην ιστορία της Κρατησίκλειας, της μητέρας του Σπαρτιάτη βασιλιά Κλεομένη Γ΄. Το ποίημα είναι ιστοριογενές -βασίζεται δηλαδή σε πραγματικά πρόσωπα και γεγονότα- και αναδεικνύει την αξιοπρέπεια με την οποία η Κρατησίκλεια υπομένει για χάρη της πατρίδας της, την προοπτική της οικειοθελούς ομηρίας της στην Αίγυπτο.

Η Κρατησίκλεια γνωρίζει πως η πατρίδα της χρειάζεται στρατιωτική βοήθεια, κι εφόσον ο Πτολεμαίος Γ΄ της Αιγύπτου θέτει ως όρο για την παροχή της, να μεταβούν εκείνη και τα εγγόνια της ως όμηροι στην Αίγυπτο, δεν διστάζει να το αποδεχτεί, όσο κι αν συναισθάνεται τον κίνδυνο που ελλοχεύει. Η προθυμία της «θαυμάσιας» αυτής γυναίκας να θέσει τον εαυτό της στην υπηρεσία της πατρίδας της, αλλά και η αξιοπρέπεια με την οποία αντιμετωπίζει τον πόνο του αποχωρισμού απ’ το γιο της, όπως και το φόβο για τη ζωή τη δική της και των εγγονιών της, αναγνωρίζονται από τον Καβάφη ως ιδανικά στοιχεία συμπεριφοράς ενός άξιου ηγετικού προσώπου.

Ο Καβάφης θέλοντας να παρουσιάσει το επιθυμητό πρότυπο συμπεριφοράς και αντίληψης ενός ηγέτη, επιλέγει -όχι τυχαία- την Κρατησίκλεια, μιας κι η αγέρωχη αυτή Σπαρτιάτισσα συγκεντρώνει όλα τα άριστα στοιχεία ενός πολιτικού προσώπου. Γνωρίζει πως πρέπει πάντοτε να θέτει το καλό της πατρίδας πάνω απ’ τις δικές της ανάγκες ή επιθυμίες, κι είναι γι’ αυτό έτοιμη ν’ αποχωριστεί για πάντα το γιο της, και ίσως να συνοδεύσει τα εγγόνια της στον τόπο του θανάτου τους (όπως και έγινε τελικά). Γνωρίζει πως το όφελος των συμπατριωτών της είναι σημαντικότερο απ’ τους δικούς της πόνους και τις δικές της στεναχώριες, γιατί εκείνη δεν είναι ένας απλός πολίτης, αλλά η μητέρα του βασιλιά. Γνωρίζει, συνάμα, πως ένας ηγέτης δεν μπορεί να απαιτεί από τους πολίτες θυσίες και γενναιότητα, όταν ο ίδιος δεν είναι πρόθυμος να δείξει με το παράδειγμά του πως είναι έτοιμος να θυσιαστεί και να αγωνιστεί για την πατρίδα του. Γνωρίζει πως το να είσαι ηγέτης σημαίνει πρώτα απ’ όλα πως έχεις περισσότερες ευθύνες από τους άλλους και όχι περισσότερα προνόμια.

Η Κρατησίκλεια αποχωρεί από τη Σπάρτη πηγαίνοντας στη χώρα, όπου λίγο καιρό μετά θα εκτελεστεί μαζί με τα εγγόνια της. Αποχωρεί  όμως, χωρίς να επιτρέψει σε κανέναν να αμφισβητήσει την αφοσίωσή της στην πατρίδα της και τη δύναμη του χαρακτήρα της. Αποχωρεί έχοντας διατηρήσει ακέραια την υπερηφάνεια της κι έχοντας θέσει ένα άριστο παράδειγμα ήθους στους συμπατριώτες της. (1289)

1,528 total views, no views today

ΑΠΟΦΘΕΓΜΑΤΑ ΛΑΚΕΔΑΙΜΟΝΙΩΝ (ΜΕΡΟΣ Ι)

dioskouroi

ΑΓΗΣΙΚΛΗΣ

• ΣΕ ΚΕΙΝΟΝ ΠΟΥ ΡΩΤΗΣΕ, ΠΩΣ ΚΑΠΟΙΟΣ ΧΩΡΙΣ ΣΩΜΑΤΟΦΥΛΑΚΕΣ ΘΑ ΜΠΟΡΟΥΣΕ ΝΑ ΑΣΚΕΙ ΜΕ ΑΣΦΑΛΕΙΑ ΤΗΝ ΕΞΟΥΣΙΑ? ΑΠΑΝΤΗΣΕ: “ΑΝ ΣΥΜΠΕΡΙΦΕΡΕΤΑΙ ΣΤΟΝ ΛΑΟ ΟΠΩΣ ΟΙ ΓΟΝΕΙΣ ΣΤΑ ΠΑΙΔΙΑ ΤΟΥΣ.”

ΑΓΗΣΙΛΑΟΣ

• ΣΕ ΚΑΠΟΙΟΝ ΠΟΥ ΡΩΤΗΣΕ, ΠΟΣΟ ΚΡΑΣΙ ΝΑ ΠΡΟΣΦΕΡΕΙ ΣΤΟΝ ΚΑΘΕΝΑ ΑΠΑΝΤΗΣΕ: “ΑΝ ΥΠΑΡΧΕΙ ΠΟΛΥ ΚΡΑΣΙ ΔΩΣΕ ΟΣΟ ΖΗΤΟΥΝ, ΑΝ ΟΜΩΣ ΕΙΝΑΙ ΛΙΓΟ ΜΟΙΡΑΣΕ ΣΕ ΟΛΟΥΣ ΤΟ ΙΔΙΟ.”

ΚΑΘΕ ΦΟΡΑ ΠΟΥ ΑΚΟΥΓΕ ΚΑΠΟΙΟΥΣ ΝΑ ΚΑΤΗΓΟΡΟΥΝ Ή ΝΑ ΕΠΑΙΝΟΥΝ ΑΛΛΟΥΣ ΡΩΤΟΥΣΕ ΝΑ ΜΑΘΕΙ ΤΟ ΠΟΙΟΝ ΑΥΤΩΝ ΠΟΥ ΕΚΑΝΑΝ ΑΥΤΕΣ ΤΙΣ ΚΡΙΣΕΙΣ ΠΑΡΑ ΓΙΑ ΕΚΕΙΝΟΥΣ ΠΟΥ ΜΙΛΟΥΣΑΝ.

ΟΙ ΑΝΔΡΕΣ ΑΝΑΔΕΙΚΝΥΟΥΝ ΤΙΣ ΘΕΣΕΙΣ ΚΑΙ ΟΧΙ ΟΙ ΘΕΣΕΙΣ ΤΟΥΣ ΑΝΔΡΕΣ.

ΟΤΑΝ ΚΑΠΟΙΟΣ ΤΟΝ ΡΩΤΗΣΕ, ΤΙ ΩΦΕΛΗΣΑΝ ΤΗ ΣΠΑΡΤΗ ΟΙ ΝΟΜΟΙ ΤΟΥ ΛΥΚΟΥΡΓΟΥ ΑΠΑΝΤΗΣΕ: “ΣΤΗΝ ΠΕΡΙΦΡΟΝΗΣΗ ΤΩΝ ΗΔΟΝΩΝ…”

ΣΕ ‘ΚΕΙΝΟΝ ΠΑΛΙ ΠΟΥ ΑΠΟΡΟΥΣΕ ΜΕ ΤΟΝ ΛΙΤΟ ΤΡΟΠΟ ΖΩΗΣ ΚΑΙ ΤΗΣ ΑΠΟΦΥΓΗΣ ΤΗΣ ΠΟΛΥΤΕΛΕΙΑΣ ΑΠΑΝΤΗΣΕ, “ΑΝΤΙ ΑΥΤΟΥ ΤΟΥ ΤΡΟΠΟΥ ΖΩΗΣ, ΘΕΡΙΖΟΥΜΕ(ΧΑΙΡΟΜΑΣΤΕ) ΕΛΕΥΘΕΡΙΑ!

ΕΛΕΓΕ ΟΤΙ ΟΣΟΙ ΑΣΚΟΥΝΤΑΙ ΣΤΗΝ ΑΝΤΡΕΙΟΣΥΝΗ ΔΕΝ ΑΡΜΟΖΕΙ ΝΑ ΓΕΥΟΝΤΑΙ ΛΙΧΟΥΔΙΕΣ ΚΑΙ ΟΣΑ ΔΕΛΕΑΖΟΥΝ ΤΟΥΣ ΔΟΥΛΟΥΣ, ΔΙΟΤΙ ΕΙΝΑΙ ΑΚΑΤΑΛΛΗΛΑ ΓΙΑ ΕΛΕΥΘΕΡΟΥ ΑΝΘΡΩΠΟΥ.

ΟΤΑΝ ΚΑΠΟΤΕ ΡΩΤΗΘΗΚΕ ΜΕΧΡΙ ΠΟΥ ΦΤΑΝΟΥΝ ΤΑ ΣΥΝΟΡΑ ΤΗΣ ΛΑΚΩΝΙΑΣ , ΑΦΟΥ ΣΗΚΩΣΕ ΤΟ ΔΟΡΥ ΤΟΥ ΑΠΑΝΤΗΣΕ “ΜΕΧΡΙ ΕΚΕΙ ΠΟΥ ΦΤΑΝΕΙ ΑΥΤΟ.

ΟΤΑΝ ΚΑΠΟΙΟΣ ΡΩΤΗΣΕ ΓΙΑΤΙ Η ΣΠΑΡΤΗ ΕΙΝΑΙ ΑΤΕΙΧΙΣΤΗ, ΔΕΙΧΝΟΝΤΑΣ ΤΑ ΣΩΜΑΤΑ ΤΩΝ ΛΑΚΕΔΑΙΜΟΝΙΩΝ ΑΠΑΝΤΗΣΕ “ΑΥΤΑ ΕΙΝΑΙ ΤΑ ΤΕΙΧΗ ΤΩΝ ΛΑΚΕΔΑΙΜΟΝΙΩΝ!”ΔΙΟΤΙ ΟΙ ΠΟΛΕΙΣ ΔΕΝ ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΕΧΟΥΝ ΠΕΡΙΤΕΙΧΙΣΤΕΙ ΑΠΟ ΠΕΤΡΕΣ ΚΑΙ ΞΥΛΑ ΑΛΛΑ ΑΠΟ ΤΙΣ ΑΡΕΤΕΣ ΤΩΝ ΠΟΛΙΤΩΝ ΟΙ ΟΠΟΙΟΙ ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΜΗΝ ΦΡΟΝΤΙΖΟΥΝ ΝΑ ΠΛΟΥΤΙΣΟΥΝ ΜΕ ΧΡΗΜΑΤΑ ΑΛΛΑ ΜΕ ΑΝΔΡΕΙΑ ΚΑΙ ΑΡΕΤΗ.

ΣΤΗΝ ΕΡΩΤΗΣΗ ΠΩΣ ΑΠΕΚΤΗΣΕ ΤΟΣΗ ΔΟΞΑ ΑΠΑΝΤΗΣΕ “ΜΕ ΤΗΝ ΠΕΡΙΦΡΟΝΗΣΗ ΤΟΥ ΘΑΝΑΤΟΥ!”

ΟΤΑΝ ΚΑΠΟΤΕ ΡΩΤΗΘΗΚΕ ΓΙΑΤΙ ΟΙ ΣΠΑΡΤΙΑΤΕΣ ΒΑΔΙΖΟΥΝ ΜΕ ΣΥΝΟΔΕΙΑ ΑΥΛΩΝ ΑΠΑΝΤΗΣΕ: “ΓΙΑ ΝΑ ΦΑΝΟΥΝ ΟΙ ΑΝΔΡΕΙΟΙ ΚΑΙ ΟΙ ΔΕΙΛΟΙ ΟΤΑΝ ΒΑΔΙΖΟΥΜΕ ΜΕ ΡΥΘΜΟ.”

ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΜΑΧΗ ΤΗΣ ΚΟΡΙΝΘΟΥ ΕΙΠΕ “ΑΛΙΜΟΝΟ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΛΛΑΔΑ ΠΟΥ ΕΧΕΙ ΧΑΣΕΙ ΤΟΣΟΥΣ ΣΕ ΕΜΦΥΛΙΟ ΠΟΛΕΜΟ, ΤΟΣΟΙ ΕΙΝΑΙ ΑΡΚΕΤΟΙ ΝΑ ΝΙΚΗΣΟΥΝ ΤΟΥΣ ΒΑΡΒΑΡΟΥΣ.”

ΣΤΗΝ ΕΡΩΤΗΣΗ ΓΙΑΤΙ ΟΙ ΣΠΑΡΤΙΑΤΕΣ ΔΙΑΚΡΙΝΟΝΤΑΙ ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΟ ΑΠΑΝΤΗΣΕ: “ΓΙΑΤΙ ΓΝΩΡΙΖΟΥΝ ΝΑ ΑΡΧΟΥΝ ΚΑΙ ΝΑ ΑΡΧΟΝΤΑΙ.”

ΟΤΑΝ ΚΑΠΟΙΟΣ ΜΙΛΟΥΣΕ ΜΕ ΑΛΑΖΟΝΕΙΑ ΓΙΑ ΤΗΝ ΠΟΛΗ ΤΟΥ ΕΙΠΕ “ΜΙΚΡΕ, ΤΑ ΛΟΓΙΑ ΣΟΥ ΑΠΑΙΤΟΥΝ ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΟ ΣΤΡΑΤΟ.”

ΟΤΑΝ ΤΟΝ ΚΑΛΕΣΑΝ ΝΑ ΑΚΟΥΣΕΙ ΚΑΠΟΙΟΝ ΠΟΥ ΚΑΝΕΙ ΦΑΝΤΑΣΤΙΚΑ ΤΟ ΑΗΔΟΝΙ ΑΠΑΝΤΗΣΕ “ΠΟΛΛΕΣ ΦΟΡΕΣ ΕΧΩ ΑΚΟΥΣΕΙ ΤΟ ΙΔΙΟ ΤΟ ΑΗΔΟΝΙ..”

ΕΛΕΓΕ ΠΩΣ ΑΝ ΟΛΟΙ ΟΙ ΑΝΘΡΩΠΟΙ ΗΤΑΝ ΔΙΚΑΙΟΙ ΔΕΝ ΘΑ ΧΡΕΙΑΖΟΤΑΝ Η ΑΝΔΡΕΙΑ.

ΕΛΕΓΕ ΠΩΣ ΟΙ ΚΑΤΟΙΚΟΙ ΤΗΣ ΑΣΙΑΣ ΕΙΝΑΙ ΚΑΛΟΙ ΩΣ ΔΟΥΛΟΙ ΚΑΙ ΚΑΚΟΙ ΩΣ ΕΛΕΥΘΕΡΟΙ.

ΣΤΗΝ ΕΡΩΤΗΣΗ, ΤΙ ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΜΑΘΑΙΝΟΥΝ ΟΙ ΝΕΟΙ ΑΠΑΝΤΗΣΕ: ΟΤΙ ΘΑ ΚΑΝΟΥΝ ΚΑΙ ΟΤΑΝ ΓΙΝΟΥΝ ΑΝΔΡΕΣ.

ΑΓΗΣ ΑΡΧΙΔΑΜΟΥ

• ΕΛΕΓΕ ΟΤΙ ΟΙ ΛΑΚΕΔΑΙΜΟΝΙΟΙ ΔΕΝ ΡΩΤΟΥΣΑΝ ΠΟΣΟΙ ΗΤΑΝ ΟΙ ΕΧΘΡΟΙ ΑΛΛΑ ΠΟΥ ΗΤΑΝ.

ΟΤΑΝ ΚΑΠΟΙΟΙ ΕΠΑΙΝΟΥΣΑΝ ΤΟΥΣ ΗΛΙΟΥΣ ΟΤΙ ΗΤΑΝ ΔΙΚΑΙΟΙ ΚΡΙΤΕΣ ΣΤΟΥΣ ΟΛΥΜΠΙΑΚΟΥΣ ΑΓΩΝΕΣ ΕΚΕΙΝΟΣ ΡΩΤΗΣΕ ΤΙ ΤΟ ΣΠΟΥΔΑΙΟ ΚΑΝΟΥΝ ΑΝ ΑΝΑ ΠΕΝΤΕ ΧΡΟΝΙΑ ΜΙΑ ΜΕΡΑ ΣΕΒΟΝΤΑΙ ΤΗΝ ΔΙΚΑΙΟΣΥΝΗ?

ΟΤΑΝ ΡΩΤΗΘΗΚΕ ΠΩΣ ΚΑΠΟΙΟΣ ΜΠΟΡΕΙ ΝΑ ΖΗΣΕΙ ΕΛΕΥΘΕΡΟΣ ΑΠΑΝΤΗΣΕ: “ΠΕΡΙΦΡΟΝΩΝΤΑΣ ΤΟΝ ΘΑΝΑΤΟ.”

ΑΛΚΑΜΕΝΗΣ

• ΕΛΕΓΕ ΠΩΣ ΕΙΝΑΙ ΣΩΣΤΟ ΚΙ ΑΥΤΟΣ ΠΟΥ ΕΧΕΙ ΠΟΛΛΑ, ΝΑ ΖΕΙ ΣΥΜΦΩΝΑ ΜΕ ΤΗΝ ΛΟΓΙΚΗ ΚΑΙ ΟΧΙ ΜΕ ΤΙΣ ΕΠΙΘΥΜΙΕΣ(ΠΑΘΗ) ΤΟΥ.

ΑΝΑΞΑΝΔΡΙΔΗΣ

• ΟΤΑΝ ΚΑΠΟΙΟΣ ΤΟΝ ΡΩΤΗΣΕ ΠΩΣ ΟΙ ΛΑΚΕΔΑΙΜΟΝΙΟΙ ΕΙΝΑΙ ΤΟΣΟ ΓΕΝΝΑΙΟΙ ΑΠΑΝΤΗΣΕ “ΓΙΑΤΙ ΦΡΟΝΤΙΖΟΥΜΕ ΝΑ ΣΕΒΟΜΑΣΤΕ ΤΗΝ ΖΩΗ ΑΝΤΙ ΝΑ ΤΗΝ ΦΟΒΟΜΑΣΤΕ..”

ΑΝΤΑΛΚΙΔΑΣ

• ΟΤΑΝ Ο ΑΝΤΑΛΚΙΔΑΣ ΡΩΤΗΘΗΚΕ ΣΤΑ ΜΥΣΤΗΡΙΑ ΤΗΣ ΣΑΜΟΘΡΑΚΗΣ ΑΠΟ ΕΝΑΝ ΙΕΡΕΑ ΤΙ ΗΤΑΝ ΤΟ ΧΕΙΡΟΤΕΡΟ ΠΟΥ ΕΧΕΙ ΚΑΝΕΙ ΤΟΥ ΕΙΠΕ ΠΩΣ ΑΝ ΕΧΕΙ ΚΑΝΕΙ ΚΑΤΙ ,ΘΑ ΤΟ ΓΝΩΡΙΖΟΥΝ ΟΙ ΙΔΙΟΙ ΟΙ ΘΕΟΙ!

ΟΤΑΝ ΚΑΠΟΙΟΣ ΡΩΤΗΣΕ ΓΙΑΤΙ ΟΙ ΣΠΑΡΤΙΑΤΕΣ ΕΧΟΥΝ ΤΟΣΟ ΚΟΝΤΑ ΞΙΦΗ ΑΠΑΝΤΗΣΕ “ΓΙΑΤΙ ΠΟΛΕΜΟΥΜΕ ΤΟΥΣ ΕΧΘΡΟΥΣ ΑΠΟ ΠΟΛΥ ΚΟΝΤΑ.”

ΑΝΤΙΟΧΟΣ

• ΟΤΑΝ ΠΛΗΡΟΦΟΡΗΘΗΚΕ ΟΤΙ Ο ΦΙΛΙΠΠΟΣ ΕΔΩΣΕ ΤΗΝ ΥΠΑΙΘΡΟ ΣΤΟΥΣ ΜΕΣΣΗΝΙΟΥΣ ΡΩΤΗΣΕ ΑΝ ΤΟΥΣ ΕΔΩΣΕ ΚΑΙ ΔΥΝΑΜΗ ΝΑ ΤΗΝ ΚΡΑΤΗΣΟΥΝ.

ΑΡΧΙΔΑΜΙΔΑΣ

• ΕΛΕΓΕ ΠΩΣ ΕΚΕΙΝΟΣ ΠΟΥ ΓΝΩΡΙΖΕΙ ΝΑ ΜΙΛΑ ΓΝΩΡΙΖΕΙ ΚΑΙ ΤΟ ΠΟΤΕ ΝΑ ΤΟ ΚΑΝΕΙ.

ΑΡΧΙΔΑΜΟΣ

• ΟΤΑΝ ΚΑΠΟΙΟΣ ΡΩΤΗΣΕ ΠΟΙΟΙ ΕΙΝΑΙ ΟΙ ΑΡΧΟΝΤΕΣ ΤΗΣ ΣΠΑΡΤΗΣ ΑΠΑΝΤΗΣΕ: “ΟΙ ΝΟΜΟΙ ΤΗΣ ΚΑΙ ΟΣΟΙ ΑΡΧΟΥΝ ΣΥΜΦΩΝΑ ΜΕ ΑΥΤΟΥΣ.”

ΟΤΑΝ ΚΑΠΟΙΟΣ ΚΑΚΟΣ ΑΝΘΡΩΠΟΣ ΤΟΝ ΡΩΤΗΣΕ ΠΟΙΟΣ ΕΙΝΑΙ Ο ΚΑΛΥΤΕΡΟΣ ΣΠΑΡΤΙΑΤΗΣ ΤΟΥ ΑΠΑΝΤΗΣΕ: ΑΥΤΟΣ ΠΟΥ ΔΕΝ ΣΟΥ ΜΟΙΑΖΕΙ ΚΑΘΟΛΟΥ.

ΟΤΑΝ ΚΑΠΟΙΟΣ ΤΟΥ ΕΔΙΝΕ ΚΡΑΣΙ ΓΛΥΚΟ ΕΛΕΓΕ ΠΩΣ ΕΙΝΑΙ ΑΝΩΦΕΛΟ ΓΙΑ ΕΝΑΝ ΣΠΑΡΤΙΑΤΗ, ΑΦΟΥ ΚΑΙ ΘΑ ΠΙΕΙ ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΟ ΚΑΙ ΘΑ ΓΙΝΕΙ ΑΣΘΕΝΙΚΟΤΕΡΟΣ.

ΟΤΑΝ ΕΒΛΕΠΕ ΤΟΝ ΓΙΟ ΤΟΥ ΝΑ ΠΟΛΕΜΑ ΟΡΜΗΤΙΚΑ ΕΝΑΝΤΙΟΝ ΤΩΝ ΑΘΗΝΑΙΩΝ ΤΟΥ ΕΙΠΕ Η΄ ΝΑ ΜΕΓΑΛΩΣΕΙ ΤΗΝ ΔΥΝΑΜΗ ΤΟΥ Η΄ ΝΑ ΜΕΤΡΙΑΣΕΙ ΤΟ ΦΡΟΝΗΜΑ ΤΟΥ.

ΑΡΧΙΔΑΜΟΣ ΑΓΗΣΙΛΑΟΥ

• ΟΤΑΝ Ο ΦΙΛΙΠΠΟΣ ΜΕΤΑ ΑΠΟ ΜΑΧΗ ΕΣΤΕΙΛΕ ΑΛΑΖΟΝΙΚΗ ΕΠΙΣΤΟΛΗ ΤΟΥ ΑΠΑΝΤΗΣΕ ΟΤΙ ΑΝ ΜΕΤΡΗΣΕΙ ΤΗΝ ΣΚΙΑ ΤΟΥ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΝΙΚΗ ΔΕΝ ΘΑ ΤΗΝ ΒΡΕΙ ΜΕΓΑΛΥΤΕΡΗ ΑΠΟ ΠΡΙΝ.

ΟΤΑΝ ΕΙΣΕΒΑΛΕ ΣΤΗΝ ΑΡΚΑΔΙΑ ΚΑΙ ΑΚΟΥΣΕ ΟΤΙ ΘΑ ΒΟΗΘΟΥΣΑΝ ΤΟΥΣ ΕΧΘΡΟΥΣ ΟΙ ΗΛΙΟΙ ΤΟΥΣ ΕΓΡΑΨΕ “ΚΑΛΟ ΠΡΑΓΜΑ Η ΗΣΥΧΙΑ.”

ΟΤΑΝ ΕΙΔΕ ΓΙΑ ΠΡΩΤΗ ΦΟΡΑ ΣΤΗ ΣΙΚΕΛΙΑ ΚΑΤΑΠΕΛΤΗ H ΠΟΛΕΜΙΚΟ ΜΗΧΑΝΗΜΑ ΑΝΑΦΩΝΗΣΕ “Ω ΗΡΑΚΛΗ, ΧΑΘΗΚΕ Η ΑΝΔΡΕΙΑ ΤΟΥ ΟΠΛΙΤΗ!”

ΒΡΑΣΙΔΑΣ

• ΠΡΙΝ ΦΥΓΕΙ ΓΙΑ ΕΝΑΝ ΠΟΛΕΜΟ ΣΗΜΑΝΤΙΚΟ ΕΓΡΑΨΕ ΣΤΟΥΣ ΕΦΟΡΟΥΣ “ΟΣΑ ΣΑΣ ΔΗΛΩΝΩ ΘΑ ΤΑ ΠΡΑΓΜΑΤΟΠΟΙΗΣΩ Η΄ ΑΛΛΙΩΣ ΘΑ’ ΧΩ ΠΕΘΑΝΕΙ.”

ΔΑΜΗΣ

• ΟΤΑΝ Ο ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΕΣΤΕΙΛΕ ΕΠΙΣΤΟΛΕΣ ΣΕ ΟΛΗ ΤΗΝ ΕΛΛΑΔΑ ΝΑ ΤΟΝ ΑΠΟΚΑΛΟΥΝ ΘΕΟ ΑΠΑΝΤΗΣΕ: ”ΑΝ ΤΟ ΘΕΛΕΙ… ΑΣ ΟΝΟΜΑΖΕΤΑΙ ΕΤΣΙ..”

ΔΑΜΙΝΔΑΣ

• ΟΤΑΝ Ο ΦΙΛΙΠΠΟΣ ΕΙΣΕΒΑΛΕ ΣΤΗΝ ΠΕΛΟΠΟΝΝΗΣΟ ΚΑΙ ΚΑΠΟΙΟΣ ΕΙΠΕ ΟΤΙ ΘΑ ΔΕΙΝΟΠΑΘΗΣΟΥΝ ΟΙ ΛΑΚΕΔΑΙΜΟΝΙΟΙ ΑΠΑΝΤΗΣΕ: “ΘΗΛΥΠΡΕΠΗ, ΚΑΙ ΤΙ ΝΟΜΙΖΕΙΣ ΦΟΒΕΡΟΤΕΡΟ ΘΑ ΠΑΘΟΥΜΕ ΑΦΟΥ ΠΕΡΙΦΡΟΝΟΥΜΕ ΤΟΝ ΘΑΝΑΤΟ?” (1467)

1,821 total views, no views today