ΗΡΟΔΟΤΟΣ – HERODOTUS

irodotos

Ο Ηρόδοτος είναι ο συγγραφέας του έργου Ιστορίαι. Η λέξη “ιστορία” σήμαινε την “αναζήτηση πληροφοριών” στα αρχαία ελληνικά, και αν πήρε τη σημερινή-της έννοια αυτό οφείλεται στον Ηρόδοτο, τον “Πατέρα της Ιστορίας”, όπως τον ονόμασε ο Κικέρων. Γεννήθηκε γύρω στο 484 π.Χ. στην Αλικαρνασσό της Μικράς Ασίας. Σε νεαρή ηλικία, στην Αλικαρνασσό, συμμετείχε σε μια αποτυχημένη προσπάθεια ανατροπής του τοπικού τυράννου, του Λύγδαμη, και γιαυτό το λόγο εξορίστηκε. Όντας σε εξορία, ταξίδεψε σε πολλά μέρη, συμπεριλαμβανομένης της Περσικής αυτοκρατορίας, της Αιγύπτου, και της νότιας Ιταλίας. Στην Ελλάδα πρέπει να έζησε για κάποιο διάστημα στη Σάμο (γενέτειρα του Πυθαγόρα), και στην Αθήνα. Όμως καθώς δεν ήταν γεννημένος Αθηναίος, δεν μπορούσε να γίνει Αθηναίος πολίτης με πλήρη δικαιώματα. Έτσι όταν η Αθήνα οργάνωσε μια αποικία στους Θουρίους της νότιας Ιταλίας το 444 π.Χ., ο Ηρόδοτος πήρε μέρος, φεύγοντας έτσι από την Αθήνα. Πιθανώς πέθανε στην Ιταλία, γύρω στο 425 π.Χ.

Η ακρίβεια του έργου του Ηροδότου έχει αμφισβητηθεί από την αρχαιότητα. Εντούτοις, αρχαιολογικές και ανθρωπολογικές ανακαλύψεις κατά τον 20ό αιώνα έχουν κατά πολύ επαναφέρει την αυθεντικότητα και ακρίβεια των λεγομένων-του. Ο Ηρόδοτος συχνά παρουσιάζει διαφορετικές απόψεις για κάποιο θέμα, για να καταλήξει να πει ποια άποψη υποστηρίζει ο ίδιος, και για ποιο λόγο.Είναι γνωστό ,οτι κατα την συγγραφή των μηδικών Πολέμων,ειχε “δωροδοκηθεί” (10 τάλαντα) απο την Αθηναϊκή Πολιτεία ώστε να γραψει υπέρ της Αθήνας.κάτι που έκανε ,όμως σε πολλά σημεία κατά την διάρκεια των μαχών έδωσε και την πραγματική ερμηνεία των γεγονότων που δείχνουν την Αθήνα να προδίδει τα ιερά και πιστεύω των Ελλήνων και να μηδίζει,κάτι που έκανε τους Σπαρτιάτες να αγωνιούν .

Η μόνη Πόλη-Κράτος που εναντιώθηκε στον περσικό μένος ,πιστή στα ιδανικά απανταχού των Ελλήνων,έμελλε ιστορικά να μείνει μόνο η Σπάρτη.

51wgC7axidL

Το “Ιστορίαι” θεωρείται το πρώτο έργο ιστορίας της Δυτικής λογοτεχνίας, και γράφτηκε στην Ιωνική διάλεκτο της αρχαίας ελληνικής κατά το 440 π.Χ. Αργότερα διαιρέθηκε σε 9 βιβλία, και σε κάθε βιβλίο δόθηκε το όνομα μιας από τις εννέα μούσες της μυθολογίας: Κλειώ, Ευτέρπη, Θάλεια, Μελπομένη, Τερψιχόρη, Ερατώ, Πολύμνια (ή Πολυμνία), Ουρανία, και Καλλιόπη (με αυτή τη σειρά). Το έργο αρχίζει περιγράφοντας την ανάδυση των Περσών στην Ασία, αναφέροντας επίσης ιστορίες για άλλους Ασιατικούς λαούς, τα ήθη και έθιμά τους, και τους ηγεμόνες-τους· στη συνέχεια μας φέρνει σε μια περιοδεία στην Αίγυπτο και σε άλλα μέρη της Αφρικής· επίσης περιγράφει λαούς “υπερβόρειους”, γύρω από τον Εύξεινο Πόντο και την Κασπία Θάλασσα· τέλος εστιάζει στην Ελλάδα και στις εκστρατείες των Περσών ηγεμόνων που επιχείρησαν να καθυποτάξουν τους Έλληνες, πρώτα υπό το Δαρείο γύρω στο 490 π.Χ., και στη συνέχεια υπό τον Ξέρξη, γύρω στο 480 π.Χ., καί οι δύο από τις οποίες κατέληξαν σε Περσική ήττα.

Επειδή ο Δυτικός πολιτισμός έχει θεμελιωθεί σε αρχές που έχουν τις βάσεις-τους στην αρχαία Ελλάδα (π.χ.: ορθολογισμός, αμφισβήτηση του κύρους της αυθεντίας, απαγκίστρωση απ’ τις δεισιδαιμονίες, αντικειμενική εξέταση του φυσικού κόσμου, ισότητα των πολιτών, κ.ά.), και καθώς αυτές οι αρχές πήραν μορφή και αποκρυσταλλώθηκαν στην Ελλάδα κυρίως κατά την κλασική περίοδο (τον “χρυσούν αιώνα” που ακολούθησε την αποτυχημένη Περσική εισβολή), δεν είναι παράλογο να υποθέσει κανείς οτι ο Δυτικός Ευρωπαϊκός πολιτισμός θα μπορούσε να είχε ακολουθήσει διαφορετική διαδρομή αν οι Πέρσες είχαν επιτύχει τους στόχους-τους τότε, κατά τον 5ο αι. π.Χ. Συγκεκριμένα, αναρωτιέται κανείς τί θα ήταν ο Διαφωτισμός κατά τον 17ο –18ο αι., χωρίς τις ρίζες-του στην κλασική εποχή: θ’ ανακαλύπτονταν οι παραπάνω αρχές τελείως ξαφνικά τότε, εκ του μηδενός; Θα ήταν ίδια η πορεία της επιστήμης χωρίς την επιρροή της αρχαίας ελληνικής κληρονομιάς-της; Όλα αυτά είναι ενδιαφέροντα ερωτήματα που παρακινούν τους ανθρώπους ν’ αποκτήσουν μια πιο στενή επαφή και γνώση των γεγονότων που περιγράφει ο Ηρόδοτος στην ιστορία-του.

Παραθέτουμε ένα απόσπασμα στην ελληνικη(1966)  του έργου του Ηροδότου,πάνω στους Περσικούς Πολέμους ,ώστε να μπορέσετε να κατανοήσετε την πραγματική ιστορία της εποχής εκεινης,παρόλα τα “παράδοξα” που ο συγγραφέας του εμπότισε έντεχνα ,ένεκα του χρηματισμό που είχε δεχθεί απο τους Αθηναίους.

ΗΡΟΔΟΤΟΥ

ΠΕΡΣΙΚΟΙ

E-Θ 1966

[real3dflipbook id=”2″]

byza_grn

(818)

952 total views, 2 views today

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *


two + 3 =

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>